Ons onderwijssysteem is zo ingericht op kennis wat niet iedereen goed doet. Met ontwerpen kun je deze onderwijsniveaus doorbreken, omdat andere talenten naar boven komen.

 

Challenge

Een tijd geleden heb ik op verschillende basisscholen in de bovenbouw workshops gegeven vanuit de ‘Duurzame ideeën challenge’. Deze challenge had ik bedacht, omdat Samen Duurzaam Zeist op allerlei duurzame gebieden meer op scholen wilde bereiken en ik daarnaast wist dat scholen meer met onderzoekend en ontwerpend leren willen doen. Zo gaf ik op elke school drie workshops waar de docent bij was, zodat hij of zij hier ook van kon leren. Van alle ideeën gingen de beste drie teams van een school naar de finale. Die had ik dan weer op een middelbare school georganiseerd, zodat de leerlingen daar ook een kijkje konden nemen.

 

Schooladvies

Twee meiden hadden met hun idee de publieksprijs én de juryprijs gewonnen. Achteraf hoorde ik van de leerkracht dat deze twee meiden bij het groepje hoorde met de laagste schooladviezen en het soms moeilijk was in een klas met een aantal hele slimme jongens en meiden. Deze ontwerpwedstrijd winnen was natuurlijk enorm goed voor hun zelfvertrouwen!
En… deze creatieve talenten zijn nodig om in te spelen op de huidige en toekomstige veranderingen. Dus zo noodzakelijk! Ga dus vaker ontwerpen met je leerlingen om de schoolniveaus te doorbreken.

 

Nieuwsgierig naar meer? En wat ik voor je kan betekenen?

Hier lees je meer wat ontwerpen kan doen voor jouw onderwijs.

 

Maar dit is niet de opdracht! Ontwerpend leren met Zo kan ook!

Maar dit is niet de opdracht!

Laatst gaf ik een workshop Ontwerpen in de Biologieles. Een groep van drie docenten was zo enthousiast bezig. Ze zagen zelfs in hun ontwerp een kans om het op de markt te zetten. Ze waren daar...
Instructie of vrij ontdekken? Onderzoekend en ontwerpend leren.

Instructie of vrij ontdekken?

Laatst kreeg ik een mooie vraag van een docent. Ik had net iets uitgelegd over verschillende behoeften van leerlingen tussen instructie en vrij ontdekken. Hij had twee collega’s waar de ene de...