Laatst gaf ik een workshop Ontwerpen in de Biologieles. Een groep van drie docenten was zo enthousiast bezig. Ze zagen zelfs in hun ontwerp een kans om het op de markt te zetten. Ze waren daar heerlijk op door aan het gaan. En ineens hoor ik een van de docenten zeggen: ‘Maar dit is niet de opdracht!’

 

Enthousiasme van leerlingen

Vaak zie je leerlingen ook enthousiast worden tijdens ontwerpopdrachten. Ze dwalen soms helemaal af, waar je vaak nieuwe ideeën door krijgt. Hebben de grootste lol en maken veel herrie, maar hoe tof dat ze plezier in een schoolopdracht hebben. Of er gebeurt iets anders, zoals bij deze docenten dat ze het zo’n goed idee vinden dat ze het op de markt willen zetten.

Het is belangrijk om de leerlingen deze ruimte te geven, want zo komen ze juist op originele en eigen ideeën en gaat zo’n opdracht veel meer leven bij de leerlingen.

 

Docenten zelf opdrachten ervaren

Het is dus belangrijk dat docenten dit ontwerpen ook zelf ervaren, zodat ze zien wat er kan gebeuren en de leerlingen meer ruimte geven.

Ik wil dus wel even nagaan of hij dit ziet en ga naar hem toe en vraag wat hij zou doen als een leerling zo enthousiast wordt. Gelukkig zou hij die leerling dan ook stimuleren en ziet in dat dit alleen maar een winst is en niet erg is om verder te gaan dan de opdracht.

 

Nieuwsgierig naar meer? En wat ik voor je kan betekenen?

Lees hieronder meer of lees hoe je met je team ontwerpen kan ervaren.

 

Ontwerpen doorbreekt de onderwijsniveaus. Ontwerpend leren.

Ontwerpen doorbreekt de onderwijsniveaus

Ons onderwijssysteem is zo ingericht op kennis wat niet iedereen goed doet. Met ontwerpen kun je deze onderwijsniveaus doorbreken, omdat andere talenten naar boven komen.   Challenge Een tijd...
Instructie of vrij ontdekken? Onderzoekend en ontwerpend leren.

Instructie of vrij ontdekken?

Laatst kreeg ik een mooie vraag van een docent. Ik had net iets uitgelegd over verschillende behoeften van leerlingen tussen instructie en vrij ontdekken. Hij had twee collega’s waar de ene de...