Laatst kreeg ik een mooie vraag van een docent. Ik had net iets uitgelegd over verschillende behoeften van leerlingen tussen instructie en vrij ontdekken. Hij had twee collega’s waar de ene de voorkeur heeft voor instructie vanuit een methode en de ander wil vrij aan de slag. Hijzelf zit er tussenin… maar ‘hoe doe ik dat voor beide type leerlingen?’
Onderzoek
Uit een onderzoek naar de verschillen tussen jongeren over techniek [Bèta&TechMentality-model van Jet-Net] is één van de verschillen dat jongeren minder of meer zelfvertrouwen hebben. Dit is te vertalen naar dat sommige leerlingen meer behoefte hebben aan instructie en anderen liever zelf willen ontdekken. Een voor velen herkenbaar voorbeeld is spelen met Lego. De ene volgt precies het boekje en de ander gaat liever zelf iets bedenken. En anderen zitten hier ergens tussenin. Het mooiste is als je in een opdracht/ vraagstuk beide mogelijkheden hebt.
Vraag docent
Terugkomend op de vraag van de docent. Hij geeft robotica, maar deze vraag is op allerlei vakken of onderwerpen van toepassing. De ene collega wil stap voor stap de methode volgen en de andere wil ‘gewoon beginnen’ aan het maken van een robotstofzuiger. Hij zat al te twijfelen hoe hij het wilde gaan aanpakken en door de informatie die ik gaf in mijn workshop, bevestigde ik die twijfel. En kwam dan ook de vraag “Hoe kan ik dit dan doen voor die verschillende leerlingen?”
Leerling als (docent)coach
Voordat leerlingen kunnen bepalen of zij helemaal vrij aan de slag willen of volgens de methode willen werken, hebben ze soms eerst een stukje basiskennis nodig. Hoe kun je dat doen? Er zijn vaak leerlingen die al meer weten van robotica. Maak groepjes met een ervaren leerling en leerlingen die nog (bijna) niets weten. De ervaren leerling gaat niet alles doen, want dan gaan de anderen achterover zitten. Nee, hij of zij, gaat zijn medeleerlingen coachen. Door vragen te stellen, neemt hij/zij ze mee in het proces van leren. De ervaren leerling voelt zich serieus genomen en hoeft niet alles aan te horen wat hij/zij al weet. En de andere leerlingen kunnen het plezier van groepswerk ervaren met medeleerlingen en zo veel leren.
Instructie én vrij ontdekken
Nadat er een basis is, in dit geval na een paar lessen, kunnen de nu-een-klein-beetje-ervaren leerlingen een keuze maken wat bij hun past: meer gestuurd met de methode of vrij ontdekken.
Dus niet instructie óf vrij ontdekken, maar instructie én vrij ontdekken!
Nieuwsgierig naar meer? En wat ik voor je kan betekenen?
Lees de blogs hieronder of ga naar de homepage ontwerpen in het onderwijs.